V New York Times vyšel zajímavý článek o tom, jaké nečekané problémy přináší současný Internet autorům článků na nejrenomovanějších zpravodajských serverech (většinou jde o Internetové verze zavedených papírových novin).
Problém spočívá v tom, že weby těchto publikací si vydělávají kontextovou reklamou a proto je v jejich zájmu přitáhnout např. na stránku s rozhovorem s basketbalistou XY co nejvíce fanoušků basketbalu, případně přímo fanoušků basketbalisty XY. Takový rozhovor by v klasických novinách měl titulek například „V osmaosmdesátém jsem nás skoro připravil o titul“, „Moje manželka to ráda dělá ve třech“ nebo něco podobně chytlavého. To je běžná praxe už mnoho desetiletí, ne-li století.
Ovšem pokud bude mít rozhovor takovýto titulek, indexovací a kontextoví roboti nepoznají, že jde o rozhovor s basketbalistou XY a budou si stránku spojovat spíše s termíny „osmaosmdesát titulů“ nebo „ve třech manželkách“. A noviny přijdou o tržby z webových reklam.
Následkem toho jsou podle New York Times renomovaní novináři nuceni buď vymýšlet nezáživné fakticky správné názvy článků (v našem případě by to bylo „Rozhovor s basketbalistou XY“) nebo (v lepším případě) mít pro každý článek dva názvy. Na titulní stránce je uváděn zajímavější název „pro lidi“, na stránce s článkem samotným je pak faktický nudný nadpis. Je to všechno logické, ale před pěti lety by to asi nikoho nenapadlo…
Už chápete, proč má tenhle post tak dementní název?
Hezký povzdech, jenom nikde není vysvětleno, proč je to problém. Oh, ano, nostalgie. Chápu. Nicméně i ty vtipné nadpisy plnily jedinou roli - upoutat pozornost při zběžném čtení. Zběžné čtení je dneska minulostí, hledání informací dneska neprobíhá po ose "výběr zdroje" -> "hledání zajímavého článku". Dneska se jde cestou "potřeba informace" -> "vyhledávač" -> "libovolný z nalezených zdrojů".
Tón téhle glosy naznačuje, jako by vyhledávače plnily nějakou negativní roli, kdy nás ochuzují. Nepřipadá mi to až tak špatné, vyměnit pobavení za funkčnost.
Kurňa, teď jsem na sebe fakt naštvanej, že jsem ve svym prvnim článku na Lupě v srpnu 2000 větu "Zapomeňte projednou na poetická přirovnání, jak je znáte z marketingových příruček, a pojměte nadpis stroze, výstižně a jednoznačně." Bejval bych ti teď moh napsat, že naopak před pěti lety to na webu věděl každej, jen "papírovejm" novinářům trvalo dýl, než si to připustili. ;-)
(Jednou bych chtěl fakt napsat, že tohle už jsem říkal dávno. :-) Holt nejsem Šnajdr. Snad časem.)
ad [4] Bwiane, dneska ještě probíhá boj o přežití tím způsobem, že člověk si stoupne před trafiku a na vystavených novinách sjede titulky.
Když před dvěma lety v Iráku unesli novináře a Klaus vetoval zákon o DPH, mohl jste si skoro na všech titulkách deníků vystavených v trafice přečíst, že Jágr přijede do Čech. (viz odkaz na Mediář v záhlaví příspěvku)
Tranq: Jedinej určitě nejsi. A co z toho? Jestli se vydavatelé rozhodli předcházet si čtenáře, který vyhledává, a dát mu přednost před tebou, který si vybíráš podle nadpisů, budou asi přesvědčeni, že vyhledávající čtenář je důležitější, početnější, bohatší, krásnější a já nevím jaký ještější. To, že ty (a další) čteš zprávy nějakým způsobem, nic nedokazuje. Věc není černobílá, aby šla vyvrátit jedním protipříkladem.
Další věc je, že publikování článků na webu stejně dospělo do stádia sémantického webu a služby jako news.google.com pracují spíš se strukturovanými exporty než s obyyčejnou webovou stránkou, takže klidně na webu může na titulce být nadpis jakýkoli, když se v exportu objeví dobře napsaná klíčová slova, správně vyplněné pole s autorem a podobně.
Zdenek: to je nesmysl, element title nema atribut alt (nema ani atribut title, ktery by daval o neco vetsi smysl). I kdyby ho mel, zadavatele reklamy by ho patrne ignorovali, protoze ho nikdo nepouziva. Ale bylo by mozne dohodnout se s provozovatelem te reklamy na nejakem cloakingu...
Jasne ze nema, ale mohl by mit.. Ted zrovna jsem si vsimnul, ze google mi vratil hit s popisem, ktery je jiny nez obsah tagu TITLE, tak jsem se koukl na source:
...
<meta name="description" content="Negroponte says Linux too 'Fat' -- article related to Operating Systems and Linux.">
<title>Slashdot | Negroponte says Linux too 'Fat'</title>
...
Takze se to normalne honi pres META tagy.
Vše je řečeno na www.fuxoft.cz
Přečteno 93 215×
Přečteno 84 988×
Přečteno 42 556×
Přečteno 41 292×
Přečteno 37 868×