Aby nedošlo k nějakému nedorozumění: Nejsem a nikdy jsem nebyl klientem HVB Bank. Dnes mi ale napsal kamarád, který jejich klientem je, že přešli na nový systém online bankovnictví, ve kterém mu ve Firefoxu vůbec nejde scrollovat obrazovka (takže vidí jen pár prvních transakcí).
Vyzkoušel jsem jejich online demo a skutečně: Scrollování nefunguje a navíc mě dost iritovalo, že mi tato online aplikace arogantně maximalizovala okno prohlížeče, aniž bych se jí o to prosil. Tohle se ještě dneska na seriózních webech dělá? Nebo je to tím, že mám Firefox??
Každopádně, přítel jim poslal (velmi slušně formulované) upozornění na tuto nefunkčnost a dočkal se následující odpovědi:
Vážený pane R****,
oficálně je tato aplikce podporována prohlížečem Intenet Explorer od
Microsoftu. Je nutné využívat právě tento prohlížeč nikoliv jiný.
Děkujime za pochopení.
(Všimněte si jednoho překlepu, tří chybějících písmen a chybějící čárky)
Dokážu pochopit, že zodpovědné lidi z HVB Bank příliš nevzrušuje, že jejich bankovnictví nemohou používat uživatelé Linuxu (koneckonců, to jsou většinou socky a nemají peníze, natož aby si je dávali do banky). Ale že jim nevadí ani skutečnost, že jejich bankovnictví nemohou používat uživatelé Maců, což jsou většinou bohatí lidé v dobrých oblecích, kteří nevědí co s penězi a kupují si drahé nesmysly jako Ferrari, zlaté manžetové knoflíčky a Macy…?
Ani po delším hledání jsem nikde na webu HVB nenašel žádnou zmínku o tom, jaký browser jejich bankovnictví oficiálně podporuje. To by mě zajímalo, jestli bych měl právo odstoupit od smlouvy, pokud by mi slíbili internetové bankovnictví a já zjistil, že ho ze svého (běžného) operačního systému nemohu používat?
Naštěstí máme tendlecten kapitalismus a když má většina bank plus mínus stejné podmínky, tohle jsou přesně ty zdánlivé drobnosti, které rozhodnou o tom, kam půjdou zákazníci. Takže abyste všechno předchozí vzali v úvahu až budete uvažovat o přechodu k HVB…
o "drahé" ceně Maců proběhlo už několik flamů s pokaždé otevřeným koncem.
Nevim, jestli je nutné tyhle flamy opakovat, ale proč ne: mac až tak drahý není. Je přibližně stejně drahý (nebo levnější), jako např. DELL. A má lepší systém.
(následný flame považujme za už proběhlý)
Před bezhlavým vychrlením plamenných odsouzení bych doporučoval raději trošičku prostudovat realitu. Zkusil jsem to demo v Safari 2.0.4/Mac OS X 10.4.8 a funguje bez problémů.
Mimochodem, takhle si pojišťuje zadní vrátka každá banka, se kterou jsem přišel do styku. Moje ČSOB i manželčina ČS jsou podporovány v IE (něco i v FF, myslím) a přitom je na Macích obsluhujeme bez problémů. To samé platilo i o Opeře, kterou jsem používával na Windows.
BTW tenhle formulář mi při odesílání hlásí: "CHYBA: Platnost formuláře vypršela. Pro přidání nového komentáře odešlete prosím formulář znovu.". Co se říkává o tom zametání před vlastním prahem? ;-)
No a zkusili jste se podívat na Zprávy/Doručená pošta? Tam na mne vyběhla kouzelná hláška:
A critical Systémová chyba.
Pracujeme na opravě chyby.
Opakujte akci později.
Když jim již i demo padá...
Jinak v Opeře 9.10/Win mi scrollování funguje korektně takže to vypadá na nějakou chybku ve FF
Že internetové bankovnictví HVB nefunguje v určité verzi opensource prohlížeče, ke kterému existuje několik alternativ, asi příliš lidem vadit nebude. Naopak většina uživatelů bude potěšena, že internetové bankovnictví HVB používá jako jedno z mála v Čechách nejbezpečnější formu přihlašování a potvrzování plateb, a to tzv. elektronickou kalkulačku.
Další pěkný případ je internetbanking České Spořitelny - po zavedení autentizace SMS zprávou (=přidání jednoho fieldu) přestala fungovat možnost zadat platební příkaz ve Firefoxu. Na infolince mi řekli, že podporují pouze Explorer a o Firefoxu uvažují. Teď jsem se tam podíval a Firefox již podporují. Verzi 1.5...
Vzhledem k tomu, že je zde hojně zmiňován internetbanking ČS, ráda se připojím se svojí troškou ... Sama jej využívám, přistupuji k němu výhradně přes Firefox a nikdy jsem neměla jediný problém podobný těm, které jsou zmiňovány v příspěvcích výše. Takže těžko říct, čím to je :-)
Ono je to trochu slozitejsi. V nejakem oficialnim navodu k pouziti uvadeji, ze funguji jenom v IE a jenom s nejakou verzi Javy. Z toho usuzuji, ze se jedna o navod k te puvodni verzi inet bankovnictvi, ktery byl aktualizovany pouze po strance screenshotu a podobne, ale pozadavky na system proste zustaly (protoze Java uz neni potreba, uz to neni applet).
Na druhou stranu je bohuzel pravda, ze to maj velmi nestastne napsany. Zkousel jsem to v Opere, Firefoxu (na Windows i Linuxu), Konqueroru a chova se to nejak podivne. Treba v Opere mi to jednou jelo uplne v poradku, podruhe jsem se nebyl schopen prihlasit (a nebylo to tim, ze bych zadaval spatne udaje), je tam tusim potreba povolit uplne vsechny cookies (i pro cizi servery), ale tim si nejsem jisty. Scrollovani funguje vetsinou, nekdy take ne, ale kazdopadne vzdycky jenom koleckem mysi, nikde neni zadny scrollbar, za ktery by se dalo vzit, a scrollovani z klavesnice taky nefunguje. Navic to maji ostylovany tak, ze spolehaji, ze velikost pisma v pixelech nebude moc velka, tudiz nekdo na monitoru s vysokym DPI, kdo si logicky vyzvetsuje fonty, nebo proste nekdo, kdo hur vidi, ma trochu problemy si nektere veci precist (vcetne tech, ktere sam zadava - cili takove drobnosti jako cislo uctu, kam prevadi penize, nebo castku). Proste tohle fakt nezvladli. Neprijemne na tom je predevsim to, ze vzhledem k tomu, ze to zavedli jako novinku, tezko na tom budou neco delat.
Zkoušel jsem na Windows ve FF 2.0 a ve FF 1.5, výsledky jsou následující: pokud si demo nechám otevřít v novém okně, nezobrazí se scrollbary, scrollovací kolečko na myši nefunguje, scrollovat se dá pouze klávesnicí (šipky, pgdn, pgup...). Pokud si demo otevřu v nové záložce, scrollbary se zobrazí, scrollování funguje normálně jak myší, tak klávesnicí.
Jsem linuxova socka a mam v bance ulozeny celkem slusne penize :-). My socky je proste umime vydelat.
Moje banka (CSOB) uz nastesti neni banda ignorantu a oficialne podporuje i Mozillu/Firefox. Vse co potrebuji funguje naprosto perfektne.
Myslim, ze Web HVB by sel pod Linuxem napr. v Opere ci Konqueroru prohlaseni tech kasparu o tom, ze je podporuje MSIE navzdory :-)
Mám s HVB osobní zkušnost - velmi negativní. Převážně nefunkční, ve srovnání s ebankou prehistorický internetbanking je jen malou vadou na kráse. Stěžovat si na něco, co nefungovalo byla jen ztráta času.
Kdysi jsem si nechal vnutit jejich kreditní kartu a platil své závazky v den splatnosti. A banka mi pak účtovala penále za den prodlení, který potřebovala na převod těch peněz z mého účtu u HVB na jiný účet u HVB! Nakonec jsem kartu přestal používat a obnovenou kartu jsem si nepřevzal. Stará již neplatila, nová ležela v bance a banka ji stoplistovala a za transakci mi naúčtovala 1.500 Kč!
Ze všeho nejvíc mě ale překvapila neochota a nechuť pracovníků banky. Dokonce i výše postavení úředníci byli hluší k jednoduchým argumentům a obhajovali nesmysly v systému banky. O neochotě pro zákazníka cokoli udělat ani nemluvě.
Takže rada je jednoduchá a zní: HVB bank se raději vyhněte.
HVB, KB, CS, CITIBANK, ZB... jsou se slovem INTERNETBANKING naprosto nespojitelne, standardne pouzivam FF a take proto vyuzivam eBANKU. Ostatni bankovni molochy zaspaly dobu uz v minule dekade, ted se sice snazi dohnat co se da... ovsem stale jsou jejich snahy pro me usmevne.
Z ibankingem mam zkusenosti s KB a CS... je to pravda uz nejaky ten rok... ale bylo to peklo.... eBance zatim u nas nesaha po kotniky, co se tyce uzivatelskeho a klientskeho pristupu, proste nikdo... ja se jen modlim, aby Raiffka neposlala eBanku k vode svym "iBankingem" - ostatne staci se podivat jen na jejich web ci projet demo.... mno ja jen doufam a modlim se :o)
Používám inet banking od ČS a za těch několik let jsem na žádný zásadnější problém nenarazil. Používal jsem W98SE, W2k a prohlížeče Mozilla (tuším od verze 0.9 do 1.6) a Firefox od verze 1.0 do 2.0.
Mimochodem ČS má i tabulku kompatibility různých verzí
https://www.servis24.cz/stat/ebanking/s24/help/cs/ib_hlp_browser_req.html#
Sice malinko zaspali dobu v updatech té tabulky, ale alespoň vědí, že existuje Linux a Opera
Dnes odpoledne jsem psal do HVB, jak to je (když budete hodně psít a volat, pravděpodobně se mnoho věcí změní).
Teď mi VOLALI, že oficiálně je sice podporován IE, ale jediný problém ve FF je nefungující levá lišta. Pokud ale prý skrolujeme kolečkem na myši, je to v pohodě.
No, za tak rychlou a navíc telefonickou reakci zaslouží uznání.
[35]: Ne, scrollovani koleckem mysi (ktere mi funguje vsude normalne, napr. na teto strance) mi ve Firefoxu 1.5.0.8 v Ubuntu v internetbankingu HVB vubec nefunguje. Navic mi to maximalizuje okno nejakym prasackym zpusobem, ze ho musim rucne zmensovat do puvodniho rozmeru (nestaci kliknout znovu na "maximalizuj", tim zustane porad velke).
Podpora IE only je běžná. Společnosti se tím papírově kryjí. Vývojářská firma podepíše IE6-only produkt, protože IE je dlouhodobě stabilní jak ze strany počtu uživatelů, tak ze strany platformy (prostě se moc často nemění). A žádná firma nepodepíše prohlížeče jako FF, nebo Opera, které se neustále dynamicky mění, přičemž téměř v každé verzi se dají najít nějaké změny ve vykreslování.
Ale fakt, že kvůli spešl, eňoňuňo fíčurkám, které si vymyslel nějaký vývojář (většina bank má na tohle své vývojáře, kteří jsou naprosto odtržení od reality) nejede veřejné vebové rozhraní na jiných platformách, je skutečně tristní. Moje žena pracuje v GE a tam je situace stejná. Mají vlatní vývojáře, čímž pádem jsou aplikace (i ty interní) v dosti kritickém stavu, technická podpora je plná arogantních ignorantů a nezájem panuje vůkol. Jejich internetbanking nepodporuje dokonce ani Maxthon, nebo samotný IE se zapnutým blokátorem popup oken, protože je to na těch mizerných vyskakovacích oknech postavené. Když jsem tam zkusil rozchodit certifikát, tak mi to nevygenerovalo nic, protože popup blokátor zabil okno s tím certifikátem. A pak mi to ohlásilo, že musím zavolat na jejich technickou podporu a nechat si vygenerovat nový klíč pro přístup do certifikační autority, neboť tuto možnost jsem již vyčerpal. Co myslíte, že jsem udělal?.... No vykašlal jsem se na to, samozřejmě.
To: [37] Lokutus
Nerekl bych, ze se FF nebo Opera nejakym zasadnim zpusobem meni. Kuprikladu v pripade FF (Mozilla) je Gecko v zasadnich vecech stale stejne blizko standardum. A drobne chybicky ve vykreslovani diky nejake zmene kolikrat uzivatel ani nezaregistruje.
Zamysleme se treba nad Internet bankingem Co je na takove aplikaci proboha tak sloziteho, aby nemohla behat napr. i na textovem Lynxu (kdyz to trochu prezenu) ? Banky jako Reiffeisen, eBanka ci CSOB dokazuji nazorne, ze sloziteho na tom neni nic. Jen je treba si na vyvoj aplikace nenajmout bandu tupych ignorantu, kteri za sebou maji nejake rychloskoleni typu "programatorem svepomoci snadno a rychle".
co takhle použít plug-in IE Tab https://addons.mozilla.org/firefox/1419/
[29] SERVIS 24 na Linksu běhá :) Testováno na lidech ... Lynx má problém že neumí javascript, ale Links je v poho. A běhal vždycky...
K podpoře neIE prohlížečů... všechno je to o penězích. Vidím to u nás, když jsme chtěli zavést podporu FF. Druhý prohlížeč znamená více vývoje (sice drobně ale ladit se to musí), ale hlavně je to problém testů. Všechno se musí testovat tak aby byly otestovány podporované systémy. Takže si vynásobte náročnost kompletních testů x počet podporovaných prohlížečů. Jejich funkčnost je pak totiž společností garantována a pokud je tam chyba je to průšvih. To že FFOx je funkční odjakživa ještě neznamená, že jako společnost na to můžeme dát nálepku oficiálně podporovaný prohlížeč.
Re: XP3 - a co je na on-line bankingu závratně složitého, aby se museli využívat pop-up a podobný otravný nesmysly. Proč si kdejakej blbeček myslí, že má právo mi hejbat s oknama, barvit lišty apod. Já tam lezu kvůli obsahu, na prohlížeč a jeho umístění mi nešahejte.
Mimochodem argument o drahém vývoji u chudáčků bank asi moc neuspěje. Pokud je aplikace bezpečná:
1) jede na https
2) používá nezávislé ověření (mnohem lepší jak kalkulačka se mi zdá SMS)
3) do interního systému se replikuje pouze text z polí formulářů
To: [42] XP3
Co nam to tady vypravite. Bezne internetove bankovnictvi je uplne normalni Webova aplikace, jakych vznikaji stovky. Nepotrebuje nic specialniho, ani nic specialniho nedela, neni duvod, proc by nemohla bezet na temer cemkoliv bez nejakeho super rozsahleho testovani a obrovskych nakladu. Zabezpeceni je z vetsi casti mimo oblast HTML kodu.
Spis bych rekl, ze firmy, ktere ty aplikace bankam dodavaji se umyslne tvari tajuplne, aby ze zakaznika vymamily prachy. Nic jineho v tom nejspis neni.
Internetbanking KB sice drive vyzadoval k rozbehani pomalu kristalovou kouli, ale dnes uz tomu tak nastesti neni. Ano, funguje jen v IE, tedy me pres IETab i v Lisce (opravdu je mi jedno ze to je panda), ale nemuzu si na jeho pouzitelnost stezovat, dneska uz staci nainstalovat Javu a funguje.
Nevim jak jsou na tom jine banky, samozrejme krom eBanky ktera se tim chlubi, ale KB-KB jsou prevody okamzite (minuty), pripisovani doslych plateb z cizich bank by se pravda dalo urychlit, ale den po odeslani ve 20:30-20:50 take neni takova katastrofa.
Nedavno jsem byl zdesen, ze u nekterych bank pry neni v IB kreditka videt tak, jak povazuji za normalni: tedy vypis transakci, blokaci, informace kolik kdy doplatit pro uplne splaceni, kolik bude pristi splatka pokud se nesplati cela...
Zabezpeceni po zavedeni dodatecne autentikace SMSkami je dejme tomu na pouzitelne urovni, byt je to dost priserna otrava a musel jsem se vzdat pouzivani "rodinneho certifikatu", protoze jaksi k nemu muze byt jen jeden mobil (a ani cipovka to neresi: leda by mi vydali aspon dve identicke, rodina uz holt neni porad pohromade), ale tak coz. Ja si pocitac ohlidam, mne nevadi ze nekomu muze nekdo odtrojanit certifikat a odkeylogovat heslo. Dneska uz i k tomu musi pridat ukradeni mobilu.
Hezka vec eBanky je zamykani platebni karty, nejak mi unika smysl virtualnich platebni karet pro internetove pouziti, kdyz se s tou kartou na internetu da stejne zaplatit cely jeji limit. Akorat jsou levnejsi nez emboska, ale kdo nema embosku...
Nebyt nijak vazan, tak mozna prejdu k eBance, ale veskere me okoli ma KB, takze bych si rad zachoval vyhodu okamzitych prevodu, nehodlam sve okoli nutit, aby platilo jeste nekrestanstejsi (pohanstejsi) penize za par zaznamu do databaze mesicne.
k přáním a modlitbám milých klientů eBanky: začněte se pomalu rozhlížet jinde. Raifka se chová tak, jako by nekoupila eBanku (značku, produkty, ani systémy), ale klienty. Její úředníci rozpouštějí marketing, obchod a správu produktů a nedá se věřit tomu, že to ajtíci můžou zachránit. eBanka pracuje na novém internetovém bankovnictví, ale k jeho nasazení už asi nikdy nedojde a klienty přemigrují do napůl-offline mastodontů RB a zavřou krám. BSC.cz jako dodavatel poloviny všech IB v ČR a okolí bude mít o konkurenci míň. Blahopřeji. Bohužel to znamená, že se IB v ČR vrátí tak do roku 2002 a to s přispěním nezávislých konzultačních firem (ovšem s jasným zadáním).
Pomalu si odvykejte na čipové karty, na GSM banking u všech operátorů, online převody v rámci banky bez ohledu na denní či noční dobu, úvěr bez papírování, otevírací dobu 8-20 a naopak si začněte zvykat na dlouhé telefonáty, návštěvy poboček ve své pracovní době a vyplňování lejster ve 3 kopiích... Ale pomalu, ať vás to nezabije.
Nejde mi to do hlavy. Napsat webovou aplikaci, kde je jen par formularu, tak, aby to fungovalo i v linksu, to preci nemuze byt zadny problem.
Fakt nechapu, co za ptakoviny tam vymysleji. Jeste, ze nemam ucet u zadne ceske banky.
https://solo1.nordea.fi/nsp/engine?language=en&country=FI
Bohuzel volne pristupne demo, zda se zavrhli, misto toho jsou videa. To je skoda. Na pozadani zakaznikovi ukazi praci s netbankou ihned primo na pobocce.
Doporucuji k nahlednuti:
https://www1.nordea.fi/solo/3/faq/VAL-1index.asp#BM02
[17] "internetové bankovnictví HVB používá [...] nejbezpečnější formu přihlašování a potvrzování plateb, a to tzv. elektronickou kalkulačku."
Omyl. Skutecne je nejbezpecnejsi, pokud potvrzujete platby nezavislym kanalem, tedy kalkulackou, do ktere zadate parametry platby a ona na zaklade toho vyda jednorazovy kod.
Ale kalkulacka HVB (alespon podle starych recenzi) pouze generuje casove omezena hesla, nebere v uvahu parametry plateb. To neni nezavisly kanal.
Takove zabezpeceni vubec nebrani utoku man-in-the-middle, pokud je provaden v realnem case, tedy pokud nekdo pronikne do vaseho pocitace.
[43] "nezávislé ověření (mnohem lepší jak kalkulačka se mi zdá SMS)"
SMS je take nezavisly kanal, samozrejme za predpokladu, ze kazda SMS obsahuje parametry plateb, ktere si uzivatel muze zkontrolovat.
Otazkou je, zda je mozne, aby utocnik text SMS modifikoval, nez je Vam dorucena. (To by umoznilo provest utok man-in-the middle.) Neni to tak jednoduche, jako cracknout spatne zabezpeceny pocitac, ale mozna to jde. Mobilni operatori mozna take pouzivaji pocitace, a mozna tam nejake spojeni s Internetem je.
Takze jde o to, co jste myslel tim "lepsi". Jsem presvedcen, ze kalkulacka je bezpecnejsi, ale i SMS je dostatecne bezpecne, takze bych se nebal ho pouzivat. Pro cloveka, ktery stejne pouziva mobil, je SMS potvrzovani jiste mnohem pohodlnejsi.
Ona stejne kalkulacku nabizi jen eBankai, a draho; Ceska Sporitelna jiz nove nevydava a HVB viz vyse. Takze si ji asi malokdo poridi.
Vše je řečeno na www.fuxoft.cz
Přečteno 93 215×
Přečteno 84 988×
Přečteno 42 556×
Přečteno 41 292×
Přečteno 37 868×