Konzole nové generace: Bitva o váš obývák

12. 5. 2006 13:03 (aktualizováno) František Fuka

Od počátku týdne koketuji s myšlenkou, že se zmíním o výstavě E3 a o třech konzolích nové generace od Sony, Microsoftu a Nintenda. Koneckonců, takový článek souvísí s IT rozhodně víc, než Paroubkovo kradení salámu a tlučení zelených Francouzek policií.

Definitivním impulsem k tomu, abych něco napsal, se stal tento článek Dana Dočekala na Lupě. Opravdu se mi nechce každý den z někoho dělat vola, ale je to právě Dan, kdo na svých blozích vždy tvrdil „když tomu nerozumíš, tak o tom nepiš“. A přesto znovu a znovu píše o filmech na základě toho, že si přečetl jejich sekci „Trivia“ na imdb.com a nyní – bohužel – začal psát o konzolích na základě toho, že hraje na PC hru World of Warcraft. Ach jo…

Dane, Dane… I když se opravdu snažíš a i když formuluješ věty tak bezobsažně, aby se jim nedaly vytknout věcné nesmysly, stejně je okamžitě vidět, že ses o konzole začal zajímat v den, kdy jsi začal psát tento článek!

V článku mnohokrát zmiňovaná konzole „PSP3“ neexistuje. Existuje (resp. koncem roku se začne prodávat) PlayStation 3, tedy PS3. PSP je „PlayStation Portable“, přenosná konzole, která se prodává od loňského roku (a konkuruje Nintendu DS a Gameboyi Micro) a nepřipravuje se její dvojka, tím méně trojka. Z kontextu je zřejmé, že když Dan píše „PSP3“, myslí tím PS3.

Sony v pondělí nepředvedlo „dlouho očekávaný ovladač reagující na pohyby hráče“. Sony v pondělí zcela nečekaně předvedlo, že jejich ovladač bude reagovat na pohyby hráče. Nikdo netušil, že Sony něco takového připravuje. Není pravda, že „Nintendo Wii má prý lepší ovladač“. Nintendo má naprosto bez debat lepší ovladač, protože funguje na zcela jiném principu. V ovladači PS3 je senzor s gyroskopem/zá­važíčkem, který umožňuje konzoli snímat relativní změnu polohy, a to velmi přibližně (totéž uměla už třeba hra Kirby Tilt'n'Tumble pro Gameboy před pěti lety!). Pokud s ovladačem PS3 pohnete pomalu třeba o dva metry, PS3 si toho vůbec nevšimne. Oproti tomu Nintendo Wii určuje polohu svého ovladače pomocí speciálních přijímačů, které musíte mít umístěny nad svou televizí, a tudíž v každém okamžiku zná absolutní polohu i natočení ovladače, a to s velmi velkou přesností. Pro doplnění: Kromě svého „hlavního ovladače“ má Nintendo Wii ještě sekundární controller, který se může připojit k primárnímu a na kterém je analogová páčka a uvnitř „jednodušší“ relativní pohybový senzor, podobný jako v ovladači PS3.

Nintendo Wii podle Dana má „kvalitní grafiku, fotorealismus a něco, co všichni shodně označují jako intezivní herní požitek“. OK, nedá se říct, že tato věta je přímo lež. Nintendo Wii jistě má kvalitní grafiku, ovšem jeho grafika je po všech stránkách výrazně slabší, než u XBoxu 360 a PS3. Vzhledem k tomu, že článek má být o srovnání těchto tří konzolí, je poněkud bizarní zmiňovat se o „kvaitní grafice“ pouze u té z nich, která ji má nejslabší. Nintendo se za slabší grafiku Wii (jen cca. 2× výkonnější než u Nintenda GameCube) nestydí a nijak ji před světem neskrývá – jejich hry mají být o hratelnosti a originalitě (především díky onomu unikátnímu ovladači, který vypadá jako dálkový ovladač televize). A relativně slabší hardware uvnitř Wii Nintendu umožní, aby samotná konzole i vývojové kity byly podstatně lacinější (více než dvojnásob lacinější než PS3) a aby bylo snazší a rychlejší hry vyvíjet. Podle Nintenda se má v případě „Wii versus PS3“ opakovat aktuální situace „DS versus PSP“, kdy kapesní mašinka Nintenda v prodejnosti válcuje kapesní mašinku od Sony, ačkoliv je hardwarově podstatně slabší.

V souvětí „Nejvíce ztratit může pochopitelně Sony, prozatím hlavní hráč na trhu se stovkou milionů prodaných konzolí (pro srovnání: Microsoft očekává deset milionů prodaných kusů, v době kdy PSP3 bude na trhu).“ Dan srovnává hrušky s jablky a ještě si myslí, že to jsou pomeranče. Číslo „100 milionů“ není „počet prodaných konzolí od Sony“, ale pouze počet prodaných PS2 (PS1, PS3 a PSP v něm nefigurují) do konce roku 2005. Očekávaných „10 milionů“ se týká pouze „XBoxu 360“ (nikoliv původního XBoxu) do konce roku 2006. Mohli bychom srovávat prodej PS2 s XBoxem, případně očekávaný prodej PS3 s očekávaným prodejem XBoxu 360, ale jaký smysl může mít srovnání reálného prodeje PS2, která se prodává mnoho let, s odhadem prodeje XBoxu 360, který se prodává od loňska? To ví jen Bůh a jeho brácha Dan.

Výčet cen (PS3 „až 600 dolarů“, Xbox 360 „300 až 400 dolarů“, Wii nezmíněno) taky není příliš informativní. PS3 bude ve dvou verzích – plnohodnotná bude stát 600 dolarů, „základní“ 500 dolarů, ale nebude mít HD videovýstup a bude v ní menší harddisk. Podobně jsou řešeny dvě verze XBoxu 360 (za 300 a 400 dolarů). Zásadní (Danem nezmíněný) rozdíl spočívá ovšem v tom, že PS3 bude umět přehrávat filmy v novém formátu Blu-Ray. Pokud si chcete přehrávat „DVD nové generace“ na XBoxu 360, budete si k němu muset dokoupit mechaniku, přehrávající konkurenční formát HD DVD. Z tohoto rozdílu logicky vyplývá rozdílná cena konzolí. Nintendo Wii vychází z cenového srovnání zdaleka nejlépe a bude (díky svému „slabšímu“ hardwaru) stát někde mezi 200 a 250 dolary (bez přehrávání filmů).

DODATEK vzhledem k diskusi pod tímto postem:

Domácím videohrám (stejně jako počítačovým terminálům) se odjakživa říkalo v angličtině „console“, což vycházelo z jejich „vyčnívajícího tvaru“. „Console“ se česky řekne „konzola“ (a je to staré slovo, používané např. v architektuře, nemající nic společného s videohrami). Žádné české slovo „konzole“ neexistuje. Ovšem když se o těchto videoherních věcech začalo u nás psát, analfabeti (včetně mě) prostě udělali z písmene „c“ písmeno „k“ a tak z „console“ vznikla „konzole“, kterou všichni známe a milujeme.

I když by se, bráno striktně češtinsky, mělo psát „videoherní konzola“, „s konzolou“, „s konzolami“, zní mi to natolik divně, že se dále držím (a se mnou jistě spousta ostatních) špatného „videoherní konzole“, „s konzolemi“. Co k tomu říká ústav pro jazyk český, zda je „konzole“ už oficiálně povolená nebo naopak striktně zakázaná, to jsem nezjišťoval. Vezměte si to někdo za domácí úkol…

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).