Nebudu znovu načínat starou debatu „open source vs. proprietární software“ (protože zrovna teď nemám těch několik hodin času), jenom vás jemně pošťouchnu směrem na Blender3D.org. Nemohu tvrdit, že bych se někdy zabýval 3D grafikou na vyšší než amatérské úrovni (vrchol mé tvorby) a už vůbec nevím, jak se Blender může měřit s profesionálním (drahým) 3D softwarem. Přesto mě ale fascinuje, že je zdarma k dispozici takto složitý software, že se nehroutí a zdá se, že dělá to, co má.
A proč o tom píšu zrovna teď? Protože jsem objevil velmi dobrý tutorial pro aktuální verzi programu, díky kterému se mohu po letech k Blenderu vrátit a zase s ním chvilku blbnout.
Na Blenderu mi pripada uplne super jeho fyzikalni engine (pro ukazku si staci stahnout http://www.continuousphysics.com/ftp/pub/test/index.php?dir=blender/&file=happy_2006_4.blend , otevrit v Blenderu a zmacknout P).
Na uceni zakladu mi pripadaji nejlepsi tyhle video-tutorialy: http://www.blender.org/cms/Video_Tutorials.396.0.html . Nekdy ovsem musi clovek trosku zapojit inteligenci a zjistit, kde je nejaky ovladaci prvek v novejsi verzi.
Aha, potiz bude v tom, ze takhle se ta fyzika pocita realtimove (v game-enginu). U pomalejsiho pocitace uplyne mezi dvema framama delsi doba a tak tam vznika vetsi chyba. Co je ale snad zajimavy, zkousel jsem najit, jaky algoritmus pouzivaji v simulaci na vypocet diferencialnich rovnic a mimochodem jsem narazil na adresu http://www-scf.usc.edu/~lewist/googleapp.txt , podle ktere se zda, ze tenhle fyzikalni engine sponzoroval Google.
Tady by to domino melo byt ulozeno jako animace (Alt+A), ale ruku za to nedam... http://www.continuousphysics.com/ftp/pub/test/blender/happy_2006_blend.zip
Vše je řečeno na www.fuxoft.cz
Přečteno 93 218×
Přečteno 84 985×
Přečteno 42 552×
Přečteno 41 295×
Přečteno 37 868×