V posledních týdnech českou SEO scénu trochu rozrušují různé výměny názorů na téma, co to vlastně to SEO je, a jestli je to optimalizace pro vyhledávače, nebo jestli je to optimalizace pro lidi vyhledávající na internetu, a kam vlastně to SEO spěje a jestli se SEO démonizuje, nebo jestli ubližuje, nebo jestli je to normální atd. Developstudio SEOsamozřejmě dělá, sám jsem také na SEO scéně celkem známý (doufám, že i snad zkušený a uznávaný), takže zkusím říci svůj názor, i když jej samozřejmě nikomu nenutím.
Myslím, že je třeba se kouknout, jak vlastně termín SEO vznikl. První jeho výskyt byl zaznamenán s největší pravděpodobností 26. 7. 1997 v diskusi na Usenetu, kdy se diskutovalo právě jak důležité je mít stránky vysoce ceněné a viditelné ve vyhledávačích. Předtím se totiž stránky dělaly právě jen pro uživatele, role vyhledavačů nebyla tak podstatná, neboť v té době zcela dominovaly katalogové stránky, kde jste si za umístění platili (na tom byl ostatně postaven i Seznam.cz).
Termín SEO tedy vznikl pro odlišení do té doby „běžné“ tvorby stránek a tvorby stránek tak, aby se dobře umisťovaly ve vyhledavačích. S příchodem Google o rok později a tedy s příchodem vyhodnocování stránek nikoliv pouze podle jejich obsahu ale podle toho, jak si jich cení ostatní stránky, se SEO rozdělilo na tzv. on-page faktory (optimalizace obsahu – textů a kódu stránek) a off-page faktory (zjednodušeně zpětné odkazy)
To čemu nyní říkáme „optimalizace pro uživatele“ je vlastně to co se dělalo do té doby, než vzniklo SEO, tedy tvorba obsahu pro cílové zákaznické/čtenářské skupiny, termín SEO vznikl právě jako jakýsi protiklad tomuto zaměření, či chcete-li rozšíření samotné tvorby stránek a obsahu o faktor sledování a vylepšování pozic ve vyhledavačích.
Dobré je podívat se i, co o SEO říká encyklopedie, či spíše wikipedie (která má myslím u moderních termínů a zejména pak termínů ze světa počítačů prakticky vždy lepší vypovídající schopnost než „běžné“ encyklopedie):
Search engine optimization (SEO) is the process of improving the volume and quality of traffic to a web site from search engines via „natural“ („organic“ or „algorithmic“) search results. Usually, the earlier a site is presented in the search results, or the higher it „ranks,“ the more searchers will visit that site.
Tedy česky „Optimalizace pro vyhledavače je proces zvyšování objemu a kvality návštěvnosti webových stránek z vyhledavačů skrze přirozené výsledky vyhledávání. Obyvkle čím dříve je stránka umístěna ve výsledcích vyhledávání, nebo čím výše je hodnocena, tím více hledajících uživatelů tuto stránku navštíví“.
Podle mého názoru je SEO tedy optimalizace s cílem získat maximální cílenou návštěvnost z vyhledavačů. Tedy opravdu „jen“ to co chápeme jako optimalizace pro vyhledavače - aby se stránky umisťovaly co nejvýše na důležitá klíčová slova (to je ta „kvalita návštěvnosti“, tj. to že návštěvnost nepochází na nesouvisející a nepodstatné termíny), případně aby popisek stránky co nejvíce lákal ke kliknutí. Nic víc, nic míň.
Osobně považuji SEO jako součást internetového marketinového mixu, kde jsou např. optimalizace pro vyhledavače (tj. způsob jak relativně levně a dlouhodobě získat mnoho cílených návštěvníků), optimalizace reklamních aktivit (PPC kampaně, bannery…), optimalizace stránek pro uživatele (použitelnost, přístupnost, texty) a hlavně optimalizaci stránek pro cíle firmy (aby návštěvníci následně opravdu poptali/objednali…).
Kdybych si myslel, že SEO v sobě zahrnuje i optimalizaci pro uživatele, respektive pro cíle firmy, tak jak tvrdí někteří optimalizátoři, chyběl by mě termín pro tu „optimalizaci pro vyhledávače“, tedy pro proces, jakým dosáhneme, že stránky které jsou jinak dokonalé pro uživatele, skvěle plní cíle firmy a každý jejich návštěvník na nich objedná zboží, tak že se tyto stránky umisťují vepředu ve vyhledávačích na důležitá klíčová slova a díky tomu získávají cílenou návštěvnost (se kterou pak mohou dále pracovat).
P.S.: samozřejmě, ať už říkáte a chcete SEO – optimalizaci pro vyhledávače, nebo SEO – optimalizaci pro lidi, tak my vám nabídneme všechny typy SEO optimalizace ;)
Souhlasím s Vaším názorem na SEO. Jde především o to, získat co nejvíce návštěvníků z vyhledávačů. Jde tedy vlastně o jakousi formu placené reklamy. Bohužel ale i zde platí - jako v každém jiném oboru podnikání - že peníze dělají návštěvníky, a tak když někdo má na to, aby si zaplatil SEO vyhrává, i přes to, že třeba jeho projekt je horší než konkurenční. A to je škoda.
Aby byl web optimalizován nejen pro vyhledavače, ale i pro lidi je jsoučást SEO. Za situace, kdy Google používá zpětnou vazbu a weby, které uživatelé ve velkém množství ihned opustí a vrátí se zpět na stránku výsledků vyhledávání znevýhodňuje to ani jinak nejde. Za SEO se dá podle mého názoru považovat i vytvoření stránek natolik zajímavých, že si je uživatel uloží do záložek a po čase se vrátí odtud.
Nádherně přeoptimalizovaný článek pro získání zpětných odkazů. :-)
Velice mě pobavila snaha autora o maximální využití klíčových slov, bohužel tím utrpěl obsah, styl, PRAVOPIS!!!, a především smysl článku. Já osobně považuji za smysl článku právě získání zpětných odkazů, místo snahy sdělit něco nového čtenářům.
Jaký je tedy Váš názor na SEO, jelikož v jednom okamžiku si myslíte to a v druhé je SEO podle Vás něco trochu jiného. Čtenáře to celkem může zmást.
Ještě mě zarazila skutečnost, že rozlišujete optimalizaci pro lidi a pro vyhledáváče. Co jsem se setkal s odborníky, kteří SEO prováděli, tak těm stačilo zoptimalizovat stránky pro lidi a vyhledávače už si je sami posunuly na přední pozice. Inu, kdo umí, umí. :-)
PS: Můj názor neberte zas tak Vážně, nejsem žádný expert přes SEO, jen hodně čtu, sleduju a ptám se. Bohužel jsem zklamán z "rádoby profesionálů", kteří se prezentují jako odborníci, při tom znají pár základních pravidel SEO, ale nepochopili jeho základní podstatu. :-)
PSS: Máte asi hodně rád výraz "tedy" ? :-)))
[7] ano, zpětné odkazy tam jsou, když už trávím hodinu psaním pro veřejnost zdarma, tak ať z toho aspoň mám tu desetikorunu, kterou mi to ušetří na backlinkách, které bych jinak musel koupit. Na našich 151 024 externích odkazech, které momentálně máme to bude fakt znát.
Pravopis se přiznám neřeším, píšu jak mi zobák narostl bez kontroly pravopisu, nekontroluju to po sobě, dost na to že to píšu, jestli jste našel chyby, rád je opravím.
4 lidi před vámi si myslí něco jiného, nevím kde vidíte nějaký rozpor v mém tvrzení, já mám stejný názor už 11 let co SEO dělám (když se to ještě SEO nejmenovalo).
Právě proto, že nejste expert přes SEO je váš názor o tom co je SEO a jak se dělá zcela irelevantní. Jestli ale vaše stránky dělali SEO odborníci, tak jistě jako my v sobě zcela přirozené pudy a postupy a ví, co je pro SEO dobré a co nikoliv a dělají to tím správným postupem a to i u věcí, které jsou jinak u optimalizace pro lidi zcela nepodstatné (a občas i mírně nevhodné).
Ale vsadím se s vámi o co chcete, že jakkoliv dokonale pro lidi optimalizované stránky nedostanete dopředu na opravdu podstatná klíčová slova bez toho, co je opravdu "čisté SEO", tedy bez praktik zaměřených právě jen na získání dobrých pozic ve vyhledávačích (třeba ty backlinky).
Ale jen čtěte, sledujte se a ptejte se, za 10 let a 400 realizovaných webů možná budete mít moje zkušenosti ;)
[9] jenže když budete mít normální firemní stránky, žádné ujeťárny s hrama, žádné magazíny atd. tak na vás nikdo jen tak odkazovat nebude. Navíc potřebujete těch odkazů nejen hodně, ale z důležitých míst a ve správném tvaru. Potřebujete vyloženě strategii na budování zpětných odkazů. A to je třeba jedna z věcí, která je čistě SEO a nemá nic společného s optimalizací na lidi, má to s lidmi společného tolik asi jako televizní reklama ve 3 ráno. Plus jak jsem psal existuje spousta on-page triků, které jsou také zaměřené čistě na vyhledávače.
[8] No vidíte, vy musíte zpětné odkazy kupovat a na naše stránky lidé odkazují sami a dokonce máme i firemní stránky. Pokud byste potřeboval poradit jak na to, velice rád to pro Vás udělám. I podle toho se pozná web s kvalitním obsahem pane experte. Ale to samozřejmě jako odborník víte.
Tady vidím rozpor. Dovolím si citovat:
1. tvrzení: "Podle mého názoru je SEO tedy optimalizace s cílem získat maximální cílenou návštěvnost z vyhledavačů. Tedy opravdu "jen" to co chápeme jako optimalizace pro vyhledavače.....Nic víc, nic míň."
2.tvrzení: "Osobně považuji SEO jako součást internetového marketinového mixu, kde jsou např. optimalizace pro vyhledavače"
Ten druhý pohled na SEO zdá se mi mnohem šťastnější.
Můj názor je irelevantní, ale ne z důvodu, že nejsem SEO expert, ale z důvodu, že s Vámi nesouhlasím, není-liž pradva. :-) Můj názor je stejně hodnotný jako Váš i když třeba nemusí být správný. Jde o názor ne o tvrzení nebo fakta, ale to byste jako expert přece vědět měl.
A víte jaký byl přístup odborníků, když dělali naše stránky? Žádná optimalizace pro vyhledávače, žádná optimalizace pro lidi, ale kompletní optimalizace stránek, která zahrnovala naprosto všechny prvky, o kterých vy se v článku vůbec nezmiňujete a jsou velmi podstatné. Jak vůbec někdo může rozlišovat věci, které spolu tak úzce souvisí.
Inu jak píšete, pokud jste tyto vědomosti získával 11 let, pak chápu i obsah Vašeho článku a chování při potírání opačného názoru ostatních lidí. Opravdu pevně doufám a věřím, že za 10 let budu mít i v jiných oblastech daleko větší zkušenosti, než kterými se tu momentálně prezentujete.
Neberte to nijak zle, hold ne každému se zavděčíte svým povýšeným chováním. A ještě takovou maličkost. 11 let je na získání zkušeností SEO experta opravdu krátká doba. Věřte mi, za dalších 11 let (pokud u profese vydržíte) mi dáte za pravdu. :-)
[11] ale houbelec, na běžné firemní stránky vám bude odkazovat tak málo lidí, že vás to na opravdu důležitá klíčová slova nedostane. Jasně, jestli prodáváte cihly, tak můžete být vepředu, ale stačí trochu víc konkurenceschopné slovo a budete v hajzlu. Ale to s jedním webem pak nejste s to pochopit
Co se týče toho rozporu, tak já v tom naprosto žádný rozpor nevidím. SEO je optimalizace pro vyhledávače s cílem získat maximální cílenou návštěvost a toto je součástí internetového marketingového mixu.
A jak už jsem psal, odborníci opravdu dělají stránky tak, že jsou optimalizované po všech stránkách, aniž jim to musíte říkat. A tenhle článek vůbec nezmiňoval prvky SEO optimalizace, jeho titulek i obsah byl zcela jiný.
A váš názor vám neberu (to bych je tu mazal, jak to dělají jiní), jen je to jaksi jako kdyby se snažil student základní školy poučovat o fungování motoru automobilového inženýra. Takže zachovejte nadšení a zápal pro věc, až vyrostete, můžem si popovídat jako rovný s rovným a nebudu působit tolik povýšeně.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 144 352×
Přečteno 84 605×
Přečteno 48 139×
Přečteno 38 274×
Přečteno 31 793×