SEO: optimalizace pro vyhledávače nebo pro lidi?

31. 12. 2008 19:51 (aktualizováno) Tomáš Kapler

V posledních týdnech českou SEO scénu trochu rozrušují různé výměny názorů na téma, co to vlastně to SEO je, a jestli je to optimalizace pro vyhledávače, nebo jestli je to optimalizace pro lidi vyhledávající na internetu, a kam vlastně to SEO spěje a jestli se SEO démonizuje, nebo jestli ubližuje, nebo jestli je to normální atd. Developstudio SE­Osamozřejmě dělá, sám jsem také na SEO scéně celkem známý (doufám, že i snad zkušený a uznávaný), takže zkusím říci svůj názor, i když jej samozřejmě nikomu nenutím.

Myslím, že je třeba se kouknout, jak vlastně termín SEO vznikl. První jeho výskyt byl zaznamenán s největší pravděpodobností 26. 7. 1997 v diskusi na Usenetu, kdy se diskutovalo právě jak důležité je mít stránky vysoce ceněné a viditelné ve vyhledávačích. Předtím se totiž stránky dělaly právě jen pro uživatele, role vyhledavačů nebyla tak podstatná, neboť v té době zcela dominovaly katalogové stránky, kde jste si za umístění platili (na tom byl ostatně postaven i Seznam.cz).

Termín SEO tedy vznikl pro odlišení do té doby „běžné“ tvorby stránek a tvorby stránek tak, aby se dobře umisťovaly ve vyhledavačích. S příchodem Google o rok později a tedy s příchodem vyhodnocování stránek nikoliv pouze podle jejich obsahu ale podle toho, jak si jich cení ostatní stránky, se SEO rozdělilo na tzv. on-page faktory (optimalizace obsahu – textů a kódu stránek) a off-page faktory (zjednodušeně zpětné odkazy)

To čemu nyní říkáme „optimalizace pro uživatele“ je vlastně to co se dělalo do té doby, než vzniklo SEO, tedy tvorba obsahu pro cílové zákaznické/čte­nářské skupiny, termín SEO vznikl právě jako jakýsi protiklad to­muto zaměření, či chcete-li rozšíření sa­motné tvorby stránek a obsahu o faktor sledování a vylepšování pozic ve vyhledavačích.

Dobré je podívat se i, co o SEO říká encyklopedie, či spíše wikipedi­e (která má myslím u moderních termínů a zejména pak termínů ze světa počítačů prakticky vždy lepší vypovídající schopnost než „běžné“ encyklopedie):

Search engine optimization (SE­O) is the process of improving the volume and quality of traffic to a web site from search engines via „natural“ („organic“ or „algorithmic“) search results. Usually, the earlier a site is presented in the search results, or the higher it „ranks,“ the more searchers will visit that site.

Tedy česky „Optima­lizace pro vyhledavače je proces zvyšování objemu a kvality návštěvnosti webových stránek z vyhledavačů skrze přirozené výsledky vyhledávání. Obyvkle čím dříve je stránka umístěna ve výsledcích vyhledávání, nebo čím výše je hodnocena, tím více hledajících uživatelů tuto stránku navštíví“.

Podle mého názoru je SEO tedy optimalizace s cílem získat maximální cílenou návštěvnost z vyhledavačů­. Tedy opravdu „jen“ to co chápeme jako optimalizace pro vyhledavače - aby se stránky umisťovaly co nejvýše na důležitá klíčová slova (to je ta „kvalita návštěvnosti“, tj. to že návštěvnost nepochází na nesouvisející a nepodstatné termíny), případně aby popisek stránky co nejvíce lákal ke kliknutí. Nic víc, nic míň.

Osobně považuji SEO jako součást internetového marketinového mixu, kde jsou např. optimalizace pro vyhledavače (tj. způsob jak relativně levně a dlouhodobě získat mnoho cílených návštěvníků), optimalizace reklamních aktivit (PPC kampaně, bannery…), optimalizace stránek pro uživatele (použitelnost, přístupnost, texty) a hlavně optimalizaci stránek pro cíle firmy (aby návštěvníci následně opravdu poptali/objed­nali…).

Kdybych si myslel, že SEO v sobě zahrnuje i optimalizaci pro uživatele, respektive pro cíle firmy, tak jak tvrdí někteří optimalizátoři, chy­běl by mě termín pro tu „optimalizaci pro vyhledávače“, tedy pro proces, jakým dosáhneme, že stránky které jsou jinak dokonalé pro uživatele, skvěle plní cíle firmy a každý jejich návštěvník na nich objedná zboží, tak že se tyto stránky umisťují vepředu ve vyhledávačích na důležitá klíčová slova a díky tomu získávají cílenou návštěvnost (se kterou pak mohou dále pracovat).

P.S.: samozřejmě, ať už říkáte a chcete SEO – optimalizaci pro vyhledávače, nebo SEO – optimalizaci pro lidi, tak my vám nabídneme všechny typy SEO optimalizace ;)

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).