Jsou i jiná řešení než nákup licencí…
Vážený pan
Mgr. Martin Štěpánek
Ministerstvo kultury
Maltézské náměstí 1
118 11 Praha 1
Vážený pane ministře,
s ohledem na problém s nelegálními programy, který se objevil na Vašem ministerstvu, Vás chceme upozornit na možnou alternativu k řešení problému nákupem licencí produktů Microsoftu. Zároveň s tímto chceme apelovat na používání otevřených formátů pro výměnu dokumentů.
Navrhujeme Vám vypsání výběrového řízení na legalizaci software na Vašem ministerstvu. Tendru se jistě zúčastní i firmy, které jsou schopné nabídnout podobně dobré řešení jako jsou produkty od firmy Microsoft a s mnohem zajímavější licenční politikou. Mezi takové firmy patří například Software602, Novell a další. Jejich licence často není vázána na hardware ani na počet instalací.
Pokud budete problém řešit vlastními silami, tak doporučujeme kancelářský balík OpenOffice.org (www.openoffice.cz). Tento kancelářský balík podporuje formát ODF, který byl schválen jako ISO norma. Rovněž dále podporuje i formáty .doc a .xls, takže je kompatibilní s produkty Microsoftu.
V případě potřeby jsme Vám připraveni pomoci.
Doufáme, že se Vám problém podaří vyřešit ke spokojenosti občanů, kteří s ministerstvem elektronicky komunikují.
S pozdravem
Aleš Čepek
České sdružení pro svobodnou informační infrastrukturu
Předseda sdružení
Prof. Ing. Aleš Čepek, CSc.
Jinočanská 1137, 252 19 Rudná u Prahy
www.ffii.cz
[2] Od OpenOffice.org 2.0.x výše je podpora proprietárních formátu Office mnohem lepší, ale taky bych to netvrdil s takovou dávkou jistoty, jako to píše autor otevřeného dopisu. Když potřebuju předat text z OO uživateli Office, tak pořád raději sahám po RTF.
Celkem mě ale zaujala jiná věc a to řešení legalizace ukradených Office nákupem softwaru od konkurence. Nebudu to zde sáhodlouze popisovat, svůj názor jsem hodil na papír zde: http://blog.macich.net/1166065889-kradena-windows-nelze-legalizovat-prechodem-na-linux.html
Dopis je pouze důkazem toho, že vysokoškolské vzdělání a tituly nejsou potvrzením inteligence. Takže situace, kdy ministerstvo používá několik let software bez licencí, se vyřeší tím, že se nakoupí levnější licence jiného software od konkurence? Pane profesore, voni jsou hlava...
To je samozřejmě utopie, ze které jde cítit "nezkušenost" se státním aparátem, ale třeba i s větší firmou.Vnitrofiremní procesy, kompatibilita, školení atd. Na OpenOffice v tomto případě tedy můžete zapomenout ; ) Nehledě na morální aspekt... Ale zkuste napsat prezidentovi maila subj.: Návrh nové strategie České republiky na poli kancelářského softwaru : )
Před nedávnem jsem se dotazoval ohledně alternativních formátů. Dostal jsem odpověď s odkazy na "prohlížeče" formátů Microsoft pro Windows i platformu Linux a s konstatováním :
"Přes výše uvedené Ministerstvo kultury zabezpečí nahrazení souborů ve formátu DOC na webových stránkách formátem RTF, soubory formátu XLS pak budou výhledově nahrazeny formátem PDF."
O používání alternativních formátů (ODF, ...) se pracovník z referátu informatiky MK nezmínil. Aspoň v podvědomí některých úředníků je již znám i OpenOffice, žel oni jsou pouze uživateli.
Vážený iVire,
pro 95% úředníků je vrcholem práce, na jejímž konci má být soubor, kliknutí na ikonu diskety, jímž onen soubor uloží. Vysvětlovat jim, že existuje příkaz "Uložit jako", je naprosto zbytečné. Existuje příkaz ministra, podle kterého se na web dávají dokumenty ve formátu RTF. NIKDO jej nedodržuje, z prostého důvodu, že nedokáže onen dokument jako RTF uložit. Řada úředníků nedokáže používat mail, soubory posílají webmasterovi na disketě a strašně se diví, že je nemá z té diskety jak dostat, že na jeho PC ani notebooku prostě disketová mechanika není...
Díval jste se na ty soubory na webu MK? Co říkáte třeba excelovým formulářům na vyúčtování dotací, ve kterých není jediný vzorec? Wordovským formulářům, kde není jediné textové pole?
A lidem, kteří nesvedou takovéhle základní věci, chcete vnucovat nějaké alternativní formáty, o kterých v životě neslyšeli?
Bývalý ředitel OLZ, který se snažil informatiku tlačit kupředu, byl Štěpánkem vyhozen. Rovněž tak 1. náměstek, do jehož působnosti informatika patřila. Na vedoucího referátu informatiky (útvar o 2 lidech, organizačně zařazený mezi uklízečky, košťata a údržbáře), který letos nastoupil a záhy po svém nástupu zjistil onen průser s kradeným softwarem, je vyvíjen nátlak, aby odešel sám. Jakýkoli požadavek na nákup čehokoli pro informatiku je ředitelem Odboru vnitřní správy nazýván "dojením státního rozpočtu". Software na evidenci církví a náboženských společností, ve kterém je evidováno 26 (to není překlep) subjektů, přitom stál již více než 4 miliony. To ovšem dojením státního rozpočtu není.
Ještě máte dojem, že při stávající situaci se stávajícím vedením ministerstva se lze hnout někam kupředu?
Nemohu posoudit zda to je či není pravda co zvládnou, ale úředníci většinou na "webový server" nenahrávají. To mají pod palcem "informatici" u nichž bych tuto neznalost neočekával.
Možná, že jsem ještě moc aktivní a myslím si, že něco změním. Raději se budu snažit to neznalým dovysvětlit a doufat v lepší zítřky. Tyto aktivity budu vítat, protože pro někoho to budou velice užitečné informace a možná se to nám v dobrém vrátí.
I když tu zaznělo hodně negativních názorů, myslím si, že tento dopis má svůj účel. Dostává se totiž do podvědomí úřadu a může ulehčit prosazování alternativních řešení do budoucna.
Také bych nepodceňoval inteligenci úředníků. Přechod bude jednoduchý zvláště pro ty nejméně nadané. Částečně proto, že jim nebudou chybět funkce, které neznají.
… jsem z toho janek
Přečteno 60 049×
Přečteno 57 472×
Přečteno 56 851×
Přečteno 56 349×
Přečteno 53 505×