Jednou ze slepých uliček vývoje automobilů je rotační Wankelův motor, který jako více méně prestižní záležitost přežívá ve vozech Mazda řady RX. Ale podle mne je nejkrásnější už čtyřicetiletý model Mazda Cosmo Sport 110S, i když NSU Ro-80 taky nebyl marný…
Mazda Museum v Hiroshima Design Center si můžete nyní prohlédnout online na www.mazdamuseum.com. A ještě k tomu Mazda Cosmo Sport 110S: prototyp se objevil v roce 1964 na Tokijském autosalonu, ruční výroba začala v květnu 1967 tempem zhruba jeden kus denně…
[2] Wankelův motor měl smůlu, že mohl přijít masově na trh až v době ropné krize 1973, měl tenkrát bohužel problémy se spotřebou i životností (byly tu prý i ekologické problémy díky mazání) a nově postavená továrna Comotor v Lucenbursku se už pořádně snad ani nerozeběhla... Výrobci museli investovat do rozvoje úspornějších technologií, ať už to byly turbodiesely, víceventilové motory, vstřikování atd. Wankel se snad používá u letadel a lodí, ale přiznám se, už tuhle oblast nesleduji.
Ale nadčasové NSU Ro-80 i Citroen GS Birotor jsou dodnes nádhera ;-) NSU zkrachovalo a bylo pohlceno Audi a to pak VW. Citroen byl pohlcen Peugeotem, stejně jako Simca/Chrysler France... a Mazda Fordem ;-)
… jsem z toho janek
Přečteno 60 061×
Přečteno 57 482×
Přečteno 56 862×
Přečteno 56 362×
Přečteno 53 517×