Veřejné připomínkové řízení k rámcovým vzdělávacím programům gymnásií aneb Jak s informatikou?

14. 10. 2006 18:30 Janek Wagner

Před více než pěti měsíci jsem označil autora testu státní maturity z části Informačně technický základ za vola. Nebyl jsem sice sám, ale nyní nastává druhé kolo boje o podobu státních maturit. MŠMT ČR a VÚP v Praze vyhlásily veřejné připomínkové řízení k Rámcovému vzdělávacímu programu pro gymnázia (RVP G) a Rámcovému vzdělávacímu programu pro gymnázia se sportovní přípravou (RVP GSP). Veřejné připomínkové řízení bude uzavřeno 30.11.2006 a bylo by dobré se ho online zúčastnit.

Do uvedeného data můžete zasílat své připomínky ve formě elektronického dotazníku na adresu rvpg@vuppraha.cz

Ke stažení:

RVP G

RVP GSP

Dotazníky k RVP G

Dotazník pro experty a instituce – společný pro RVP G i RVP GSP
Dotazník pro ředitele gymnázií k RVP GDotazník pro učitele gymnázií k RVP G

Dotazníky k RVP GSP

Dotazník pro experty a instituce – společný pro RVP G i RVP GSP
Dotazník pro ředitele gymnázií se sportovní přípravou k RVP GSP
Dotazník pro učitele gymnázií se sportovní přípravou k RVP GSP

Jak pracovat s dotazníky:
Vyberte dotazník podle svého profesního zařazení. Po kompletním prostudování dokumentů RVP G, respektive RVP GSP ho elektronicky vyplňte a odešlete na e-mailovou adresu
rvpg@vuppraha.cz. Vzhledem k tomu, že vyhodnocování dotazníků proběhne elektronicky, nebudou dotazníky zaslané v jiné než v elektronické podobě do připomínkového řízení zařazeny.

Podívejte se ještě na znění příslušné části RVP:

5.8 Informační a komunikační technologie

Charakteristika vzdělávací oblasti

Vzdělávací oblast informační a komunikační technologie (dále jen ICT) na gymnáziu navazuje na oblast ICT v základním vzdělávání zaměřenou na zvládnutí základní úrovně informační gramotnosti, tj. na dosažení znalostí a dovedností nezbytných k využití výpočetní techniky pro komunikaci a práci s informacemi v digitální podobě. Oblast ICT prohlubuje u žáka schopnost využívat informační technologie, informační zdroje a aplikační i výukový software s cílem dosáhnout lepší orientace v množství informací, posiluje schopnost využívat výpočetní techniku při řešení úloh s využitím pokročilých funkcí k přípravě na vyučování a k dalšímu vzdělávání, a má tak usnadnit transformaci dosažených poznatků v systematicky uspořádané vědomosti. Výpočetní technika a moderní technologie zkvalitňují a urychlují dostupnost časově i prostorově rozptýlených informací a umožňují získané informace dále obsahově i graficky zpracovávat. Usnadňují komunikaci mezi jednotlivci a institucemi, zvyšují dostupnost vzdělávání žákům a usnadňují orientaci v dynamicky se rozvíjejícím digitálním světě.

Cílové zaměření vzdělávací oblasti

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:

  • porozumění jazyku používajícímu ikony a piktogramy;
  • využívání moderních informačních technologií (on-line vzdělávání, spolupráce na zahraničních projektech) ke vzdělávání;
  • vytváření pozitivních postojů k potřebám informační společnosti;
  • uvědomění si a respektování negativních vlivů moderních informačních a komunikačních technologií na společnost a na zdraví člověka;
  • tvořivé využívání spektra možností komunikačních technologií a jejich kombinací k rychlé a efektivní komunikaci;
  • získávání údajů z většího počtu alternativních zdrojů a odlišování informačních zdrojů věrohodných a kvalitních od nespolehlivých a nekvalitních;
  • poznání nejdůležitějších zákonů a norem týkajících se práce s informacemi a výpočetní techniky, respektování duševního vlastnictví, copyrightu, zásad správného citování článků a publikací přečtených autorů;
  • využívání výpočetní techniky ke zvýšení efektivnosti své činnosti, k dokonalejší organizaci práce a k týmové spolupráci na úrovni školní, republikové a mezinárodní.

5.8.1 Informační a komunikační technologie

Vzdělávací obsah

Digitální technologie

Očekávané výstupy

žák

  • ovládá a využívá dostupnou výpočetní techniku, software a hardware
  • při práci s výpočetní technikou využívá teoretické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru
  • řeší efektivně problémové situace na počítači

Učivo

  • hardware – funkce počítače, jeho částí a periferií, podstata reprezentace dat
  • software – funkce operačních systémů a programových aplikací
  • informační sítě – typologie sítí, internet, síťové služby a protokoly
  • digitální svět – moderní technologie a možnosti jejich využití
  • údržba a ochrana informací v počítaci – správa souborů a složek, komprese, antivirová ochrana, firewall
  • bezpečnost práce s výpočetní technikou

Zdroje a vyhledávání informací, komunikace

Očekávané výstupy

Žák

  • využívá dostupných služeb informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci a vlastnímu vzdělávání
  • využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových programů
  • posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací
  • využívá informační a komunikační služby v souladu se stávajícími etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky

Učivo

  • informace – relevance, hodnota informací, živnost, rozptyl informací, impaktový faktor, informační zdroje
  • sdílení odborných informací – diskusní skupiny, elektronické konference, e-learning
  • informační hygiena, etika, legislativa – ochrana autorských práv a osobních údajů

Zpracování a prezentace informací

Očekávané výstupy

Žák

  • zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního softwaru a multimediálních technologií
  • aplikuje algoritmický přístup k řešení problémů

Učivo

  • aplikační software pro práci s informacemi – textové editory, tabulkové kalkulátory, grafické editory, prezentační software, grafická a typografická úprava dokumentu a jeho struktura
  • tvorba a publikování webových stránek

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).