Facebook reklama je neoblíbená

1. 10. 2012 11:21 Jan Xaver Boštík

V práci nabízím reklamu na Facebooku, ale v nabídce jasně vysvětluji, že FB je jen časovaná teenagerská bublina, která časem splaskne. Facebook nezanikne, bude pod tlakem nových a nových aplikací a bude se přizpůsobovat. FB zažil vrchol a nyní půjde jen zpátky dolů a bude bojovat o pozice. To je nevyhnutelné řešení. Giganti jako Yahoo, Altavista a jiní to znají také. 

Nicméně pokud se FB prorve 100% na čínský trh a etabluje se tam jako „domovský“ vetřelec, má další šanci na resuscitaci. Nebo pokud bude neustále perzekuovat úspěšné aplikace, skupiny a profily změnou podmínek a pravidel, tak bude i nadále vydělávat. Facebooková reklama totiž nemám vzestupný trend, co se zisků týče. Víc a víc FB musí hledat zisk v něčem jiném. Kupuje různé hry, aplikace a práva s patenty a ty aplikuje.
Pomalu a jistě se FB orientuje na uživatele, kteří vyhledávají zábavu, virtuální zazdění nudy, prapodivné hry, atd. Uživatelé FB z řad firem, živnostníků, firemních FB profilů, zažívají pozvolnou klinickou smrt svého facebookového přežívání. Něco jiného jsou výrobci počítačových her, různých zábavných cetek, online popisů triček apod.
Představte si modelovou situaci: Máte firmu – jaký realistický důvod máte k tomu, abyste byli na facebooku?
Pár faktických výhod Facebooku:
– reklama zdarma na 70% médií (postupně to však šéfové médií tlumí, neboť si uvědomují ztráty)
– facebook umožňuje v různých webových aplikacích registraci nebo přihlášení skrze FB a nemusíte se zabývat novou a novou registrací
– integrace s komunikačním programem Skype (nicméně staří uživatelé Skype vrčí, že FB v něm otravuje s reklamou)
Vše ostatní na Faceboku je jen dočasné, hloupé, zbytečné, obtěžující, okopírované a bez hlubšího významu. Proč tomu tak je?
generace dnešních předškoláků už začíná být nezávislá na FB a není to jejich „život“. Naopak o několik let starší generace tzn. narození v 90letech a po roce 2000, mají s Facebookem problém. Nebudu ani popisovat, že ten kdo tráví na Facebooku více jak 2h za den, je krok k diagnóze „závislost“ a ztrátou reálné sociální komunikace s reálným světem a lidmi.
Pár zásadních mínusů Facebooku:
– Facebook ukázal první detekci „přefouklé bubliny“ na akciových trzích, kdy se mu na trzích nedaří a neumí si získat důvěru investorů. A jakákoli nedůvěra na burze, je vždy začátkem problémů a tlaků.
– Problém Facebooku je, že nemá obchodní zastoupení v ČR
– Problém FB je také to, že jejich obchodní podmínky mají několik velmi nebezpečných ujednání. Například to, že v okamžiku, kdy dáte na FB fotografie a jakékoli jiné materiály, stávají se okamžitě majetkem americké společnosti, která FB provozuje. Již to není Váš majetek a vlastník FB s tím může nakládat jak chce!!! Př. pokud najdete někdy Vaše fotky v tzv. komerčních fotobankách, nedivte se potom, jak je to možné. To samé platí, když na FB povolíte „vstup“ různým třetím aplikacím a stranám. Všechna Vaše data tím pádem ztrácejí vlastnickou državu Vaší osoby!
Reklama na Facebooku – bublina sama o sobě:
– Občas se mě klienti ptají, zda-li si mají u nás nechat udělat reklamu na FB a facebookový profil. Pokud klientova firma vyrábí/prodává teenagerské produkty, tak snad ano. Všiměte si jaké reklamy se na Facebooku ukazují. Bělení zubů, pofiderní výdělky, nabídky nebankovních zlodějských půjček, přihlouplé hry a aplikace a v čase předvolebním na FB otravují „out of mind“ profily různých rádoby politiků.
Klikáte na facebookové reklamy a nakupujete z nich?
– Firemní stránky na Facebooku? Klientovi odpovím, že mít firemní stránky na FB, je mnohdy zbytečná aktivita a vyhození peněz. Proč? Protože nechápu, když má firma SUPER internetové stránky, dobrý produkt, dobrý obrat, dobrou reklamu – proč by měla mít bezvýznamný klon kdesi na Facebooku. Reklama na FB je totiž z hlediska SEO a Linkbuildingu úplně zbytečná, protože zpětné odkazy vedoucí z FB jsou tzv. „nofollow“ a roboti vyhledávačů je neřeší. Samozřejmě, že existuje jeden způsob, jak backLinks z FB „oživit“ např. přes RSS atd., ale to už je zase jiný level. To je také důvod, proč vyhledávače nedávají výsledky hledání z FB na první stránky vyhledávačů!
Nedávno jsem byl na přednášce o významu a rizicích Facebooku. Od účastníků jsem nabyl dojmu, že FB vůbec není jejich idolem. Mladí lidé tam uváděli, že FB využívají čím dál tím méně, že je to žrout času, že i s kamárady „od vedle“ si už jen chatují přes FB a že ve škole nebo v práci toho mají už tolik, že Facebooku věnují stále méně času.
Že nemůžete sdílet, vystavovat a upravovat fotky jinde, než na FB? To je omyl. Na internetu existuje tolik služeb od Google, Microsoft a nezávislých poskytovatelů software k editaci a sdílení fotografií a to zdarma, že nebudete ani vědět, který si máte vybrat.
Že nemůžete s kamarády chatovat jinde, než na Facebooku? Další omyl. Super nástroj, který je neobtěžující, je Skype, Google plus a mnoho jiných. Přes Skype můžete posílat i soubory a volat si.
A čím mnohé uživatele Facebook otravuje nejvíce? Především tím, že neumožňuje 100% individuální nastavení, kde byste mohli jasně říci, že nechcete a zakázat různé věci na FB, aby bylo zachováno vaše 100% soukromí! Princip Facebooku je přesně opačný!
Jan Xaver B.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).