Komerční banka - antireklama za 75 Kč

22. 5. 2013 10:04 (aktualizováno) Jan Xaver Boštík

Televizní reklama – způsob velmi málo a špatně cílené reklamy s prakticky nemožným měřením konverzí. Přesto má své místo pro budování značky. Je velmi drahá a právě proto by měla být dobře promyšlená a plánovaná.

Příklad Komerční banky je učebnicovou ukázkou, kterou si můžeme rozebrat. KB platí ročně přes 300 mil. Kč za čas v TV. Vydává obrovské prostředky na to, aby aspoň pár desítek lidí reálně přivedla do budov KB jako klienty. Kolik se jejich opravdu rekrutuje z TV reklamy, stejně nikdo nezměří. Nic to ale nemění na tom, že KB stojí jeden reálný klient z TV desítky až stovky tisíc korun!

Na druhé straně má KB k dispozici ve svých kamenných pobočkách úžasný reklamní prostor pro získání konvertity a to zcela ZDARMA. Příklad: Kvůli svému webu klinickasmrt.cz jsem potřeboval uhradit cca 1312 Kč za určité hostingové služby. Jelikož je to separátní neziskový projekt – hradím náklady vždy v hotovosti a k projektu není vázán žádný bankovní účet. Platba měla být uhrazena firmě, která má účet u KB.

Požádal jsem kolegyni, aby tu platbu uhradila hotovostí na poště přes složenku. Poplatek je tam cca 30 Kč. S tím jsem počítal. Kolegyně se však stavila cestou přímo v KB, protože proces chtěla urychlit a také zlevnit. Jaké to překvapení! Pracovník KB s lehkým úsměvem za vklad na účet klienta u KB v KB chtěl poplatek 75 Kč!!! Nebudu tu komentovat, že je to do nebe volající drzost KB. Podstata je v tom, že KB vzkázala potencionálnímu zákazníkovi asi toto „polibte nám šos a zůstaňte si ve své bance!“. KB mohla získat postupně důvěru zákazníka a zadarmo. To jí nevyhovovalo a raději volí náklady na reklamu v TV. Logické a pochopitelné? Ne!

Reklamní kanály, online informační systém, marketingové oddělení – to vše v tomto případě u KB selhalo. Chvála nebesům, že za 20 let jsem nikdy nebyl a snad ani nebudu klientem molocha.

Co je tedy správná a efektivní reklama?  Má sdělit pravdy, rozdíly a výhody a ne publikovat reklamy s bezduchým a mnohdy polopravdivým obsahem jako např. KB či ERA. Účinná reklama na internetu a zviditelnění www stránek je PPC reklama, online marketing, atd.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).