Ve čtvrtek jsme vydali pravidelný přehled, jak si podle Navrcholu stojí české vyhledávače. Stejný přehled sestavujeme zhruba co půl roku už počtvrté, což je dobré, protože už je možné hledat nějaké trendy.
V souvislosti se třetím bodem vznikají dvě otázky:
Čísla v tabulce to sice naznačují, rozdíly jsou však podle mého názoru tak malé, že by to mohla být i chyba měření. Společně s Petrem Šnajdrem jsme po ICQ hledali vysvětlení. Podle NetMonitoru se v říjnu na Atlasu v sekcích Hledání a Katalog zobrazilo 13,6 milionů stránek, zatímco Vyhledávání na Centru mělo 21,4 milionu – tedy poměr právě opačný. To by se asi dalo vysvětlit hypotézou, že na Atlasu uživatelé rychleji najdou, co potřebují, takže zobrazí méně stránek, zatímco na Centru potřebují více času. Srovnání s dubnem 2005 však tuto hypotézu vyvrací – poměry zobrazených stránek byly už tehdy skoro stejné, žádná zásadní změna ve vyhledávání nenastala, takže není důvod k odlišné závislosti. Vidím to tedy spíš na statistickou chybu.
Podle mě ano. Centrum jde cestou rozvoje obsahu a nabízí řadu nových služeb. Z hlediska návštěvnosti mu na podzim pomohli především VyVolení. Odjakživa mu navíc denní návštěvnost výrazně zvyšuje kvalitní freemail a také Xchat. Nic z toho však bezprostředně nesouvisí s vyhledáváním. Uživatelé, kteří si našli Centrum, jsou většinou o něco pokročilejší než Seznamáci – ale tak jako si našli Centrum, dokáží si najít i Google. Pro každou úlohu tak mohou používat jiný portál: na hledání Google, na poštu Centrum.
Jilm zde na Lupě uvažuje, že právě obava z nástupu Googlu může být důvodem překotného rozvoje dalšího obsahu u Centra, zejména spuštění Aktuálně.cz. Ve vyhledávání ho Google může převálcovat, v e-mailu možná taky, ale vlastní noviny jen tak vydávat nebude. Na té úvaze rozhodně něco je, ale české portály by asi nepotěšila. Prodávat plošnou inzerci na zpravodajském serveru je sice fajn (a iDnes je z ní docela dobře živý), ale výrazně silnější zdroj příjmů všech českých portálů dnes představují placené záznamy v katalogu a vyhledávání. Kdyby o ně měly přijít, nebylo by to nic příjemného.
add Atlas. Jejich vlastnim statistikam nema moc smysl verit.Stejne jako jejich vyhledavaci .. uz asi 10dni od odhaleni trva stav kdy pri vyhledani hesla "logofun" se vyhledavac chova v ruznych castech dne ruzne. Nekdy vyhledava spravne , nekdy vylouci vse z domeny Logofun .. prepokladam ze podobne se chova i u jinych webu ..
Marku, ještě stojí za to zmínit jednu věc a to rozpor mezi Navrcholu.cz a Toplist.cz. Ještě jsem nad přemýšlel a přijde mi, že tolist.cz má nevyrovnaný vzorek serverů tj. tam dochází ke zkreslení, které zvýhodňuje Seznam.
Chce to ještě na to sednout a projít si to nad konkrétními čísly, ale intuitivně mi navrcholu přijde relevantnější.
Jenom škoda, že u něj nejsou tyto data dostupná alepoň v týdenní nebo měsiční podobě. Takto je ta statistická chyba tak velké, že je otázkou zdali ty čísla vůbec něco říkají :-(
Ve statistikách Netmonitoru si udržují oba vyhledávače stabilní rozestupy. Pro tento případ jsou důležité PV. U RV by mohlo dojít ke zkreslení: "stejný počet lidí méně vyhledává".
Rozdíl tedy nejspíše vzniknul měřením NaVrcholu. Aby statistika byla vypovídající musí obsahovat reprezentativní vzorek serverů, jinak se mohou objevovat právě takovéto výkyvy. A to TopList ani Navrcholu nemá (tím ale nechci ani jeden zatracovat - jako orientační zdroj to je velmi dobré).
Základní charakteristika: podnikatel v internetových médiích. Čím vším už jsem byl a občas ještě jsem: zakladatel Internet Info, šéfredaktor Lupa.cz, vedoucí projektu Dobrý web, aktivista ve SPIRu a CZ.NICu. A trochu taky ústavní právník, ale na to v tomhle blogu nedojde.
Přečteno 73 873×
Přečteno 48 988×
Přečteno 46 463×
Přečteno 37 551×
Přečteno 36 419×