Pryč jsou ty časy, kdy jsem byl okouzlen rychlostí nakupování po internetu. V posledních měsících se mi zdá, že některé české e-shopy přeceňují své schopnosti a to ve smyslu rychlosti uspokojování objednávek. To, že nějaké zboží mají v nabídce, ještě neznamená, že jsou schopni jej sehnat a dodat. Nevím, jestli je to tím, že si objednávám stále exotičtější výrobky nebo tím, že se mé nároky na rychlost vyřízení objednávky zvyšují a nebo prostě jen vybírám špatné e-shopy.
Vadí mi, když obchod uvede do nabídky zboží, u kterého od samého začátku nezná lhůtu dodání ani řádově a po několika týdnech čekání je sám nucen objednávku stornovat, protože jí nemůže vyhovět. V lepším případě „dostupnost: neznámá“ je u zboží uvedeno, v horším případě si až člověk po několika (tý)dnech čekání uvědomí, že je někde háček.
Pokud je u nějakého zboží uvedena dodací lhůta v nějakém rozmezí (např. dva až čtyři týdny), tak se téměř samozřejmě zboží dodává k tomu nejzazšímu termínu. Je-li někde uvedeno třeba dodání „až“ za tři týdny, je to v praxi „nejdříve“ za tři týdny.
Nejvíc mě ale iritují obchody, kde si člověk objedná řekněme třeba pět různých zásilek, pětkrát je problém s dodáním a pětkrát se obchodník vymlouvá na nějaké velmi zvláštní okolnosti, které velkou shodou náhod nastaly zrovna u mé objednávky (ovšem pětkrát po sobě).
Zajímalo by mě, jestli máte takové zkušenosti i vy a hlavně jestli si všímáte, že se situace v poslední době podstatně zhoršuje nebo jestli skutečně jde jen o můj dojem nebo podivnou shodu náhod.
Já osobně si myslím, že na tento problém je potřeba se dívat ze dvou úhlů:
1) Boj o zákazníka - e-shopy se snaží bojovat o zákazníka různými způsoby, a proto někdy uvádí mylné nebo nepodložené informace o dostupnosti zboží (například napíší skladem, což může budit dojem, že je zboží ihned k dispozici, ale ve skutečnosti je k dispozici někde u distributora, a to ještě možná:). Bohužel lidé, kteří nakupují na internetu chtějí obvykle všechno hned, a tak se bohužel e-shopy musí takto chovat, aby získali zákazníka. Je to sice neetické, ale pochopitelné.
2) Neaktuálnost informací od distributorů a dovozců - e-shopy nakupují od distributorů a dovozců, kteří nejsou nuceni tak často aktualizovat své ceníky, protože mají "zajištěnou obživu" právě díky, tomu, že u nich nakupují obchodníci a ne koncoví zákazníci. Proto se často stává, že u nějakého zboží například distributor tvrdí, že ho má na skladě, a přitom ho třeba již před měsícem vyprodal. Pak je problém ho znovu sehnat.
Nechci, aby to vyznělo, že se zastávám e-shopů. Podle mého názoru by každý seriózní obchod měl vždy uvádět pravdivé informace. Bohužel ale obchody často žehrají na to, že zákazníkovi se nechce objednávku rušit a promine jim nějaký ten den zpoždění oproti slíbenému termínu. Důležité je také se zákazníky komunikovat a podávat jim přesné a pravdivé informace (tedy pokud zboží nemám, zavolám klientovi a vysvětlím mu situaci, nabídnu kompenzaci ve formě slevy, apod.). Časem se to naučíme.
S článkem souhlasím, ale řekl bych, že to platí spíše u velkých a již zaběhlých eshopů. Já sám eshop provozuji a za sebe říkám, že se snažím, aby zboží došlo k zákazníkovi max. do 5 dnů od objednávky, bohužel se setkávám s velkou neukázněností zákazníků, kteří si zboží objednají a pak nevyzvednou, což je pro mě finanční ztráta, nebo si jej vyzvednou se značným zpožděním, což je pro mě také ztráta, protože odesílám zboží pilně, kde je cenový rozdíl poštovného cca o 90%, atd.
Takže celkově vzato tento přístup je u větších eshopů, kterým už na jednotlivci nezáleží, kdežto malé eshopy se snaží být mnohem pružnější.
Moje zkušenost:
Nevím už co jsem objednával, e-shop měl uvedenou dostupnost "skladem" a v podmínkách dodání do 3 dnů. Následující den mi přišel mail "zboží je skladem u dodavatele a bude vám expedováno(!) během dvou týdnů". Načež jsem odepsal, že "skladem" nepovažuju za "skladem u dodavatele" a at si to strčí za klobouk.
Jen takovou třešinkou na dortu bylo když mi za pár dní volali (mezitím jsem tu věc objednal jinde a už jí měl doma) "jestli ještě nemám o zboží zájem, že pro mě mají rezervovaný jeden kus"... :oD
Ja mam stejnou zkusenost. cca 40 % ceskych eshopu se jeste nenaucilo informaci o skladu vubec na web davat, zbytek je velice casto zalostny. Objednaval jsem si pouzdro Belkin na novy telefon. Vsechny ceske eshopy co jsem nasel mely dostupnost na dotaz, nektere jeste napsaly "4-6 tydnu", z cehoz jsem odtusil, ze u ostatnich bude to na "dotaz" taky stejne. Objednal jsem na amazonu a i s postovnym, ktere stalo vic nez cele pouzdro jsem to mel za tyden tady v poste a to porad levneji nez vsechny ceske eshopy.
Vzdy pred objednanim posilam email jestli je opravdu zbozi k odeslani dnes nejpozdeji zitra. Pokud dostanu kladnou odpoved objednavam, jinak ani nahodou, pokud nekdo vylozene lze na svych strankach, co mi asi pak posle... pokud odpovi ano a do dvou dnu neposle jak slibil, tak objednavku rusim. Jedine takhle lze obchodniky vychovat, nedokazu si predstavit, tak jak se pise v clanku, ze objednam a pak jako idiot cekam a objednavku nezrusim. Tomu neverim ze to tak nekdo dela. Pochopitelne existuje zbozi, ktere opravdu jde tyden dva, ale to jsou specificke a pak i pochopitelne pripady. Jinak proste chci do druheho dne, logisticke problemy me nezajimaji, pokud nekdo takove dodani slibuje a pritom to neumi, tak nema provozovat obchod.
Jsem redaktorem serveru Lupa.cz a dále mimo jiné také spolupracovníkem redakce čtrnáctideníku Počítač pro každého a drobným živnostníkem v oblasti IT. Více o mně na macich.eu.
Přečteno 13 374×
Přečteno 12 907×
Přečteno 12 353×
Přečteno 8 611×
Přečteno 6 942×